בושה בושה
הזכות למות בכבוד
מתן הזכות לכל אדם החולה במחלה סופנית, למות בכבוד  ולהימנע מיסורי שאול  -  הנה צווי מוסרי בסיסי שראוי שימצא מקום בספר החוקים  של מדינת ישראל. הזכות למות בכבוד, פנים רבות לה ולמעשה התרבות הישראלית, כמו במרבית המדיניות המפותחות האחרות, עדיין לא  אזרה אומץ להתמודד באופן גלוי ופתוח, עם העובדה כי כי בעוד תוחלת החיים הולכת ועולה,, אצל יותר ויותר אנשים,  השנים האחרונות לחייהם הפיזיים, הופכים להיות סיוט מתמשך להם, ובלא מעט מקרים גם לסובבים אותם.   חלק ניכר מבין  החולים הסופנים לגביהם אין הרפואה הקונבציונלית יודעת כיום להביא מזו למחלתם או להאריך את חייהם, אינם ערים למצב  הסופני  או מתכחשים לו, ואלה, אין עניינם בכל תהליך  שבו יתקצרו חייהם, בלא קשר לסבל וליסורים הקשורים בטיפול להשיג הארכת החיים. אולם הדברים המובאים כאן, הם למען אותו חלק של חולים הנמצאים או עתידים להיות במצב סופני, תוך הכרה והבנה של מצבם,  אשר מעוניינים להיות במצב, בו יש בידם, תוך הסכמה חברתית ובהתאם לחוק, להביא את חייהם בפלנטה הזו, לידי סיום.
בינתיים,  עוסקת החברה הישראלית,  המקדשת את החיים, בשני היבטים של  הזכות למות בכבוד.
הנחיות רפואיות מקדימות, בהם נ רשאי אדם לתת על-פי חוק, תוך פרודצורה נוקשה, הנחיות מקדימות לפי לא יאריכו את חייו באמצעים מלאכותיים.
הפסקת חייו בדרך של נטילת כדורים שיביאו סוף לחייו, הליך  שאם יוכר בחוק, לא ייחשב התאבדות ולא יטיל אחריות פלילית על רופא שנהג כדין וסייע לביצוע המעשה. עניין זה נמצא בהליך של חקיקה והמטרה שלנו, לנסות ולהשפיע על המחוקקים,  לקדם את המהלך החשוב הזה, שהוא ראוי ונכון מוסרית ועניינית, ומקובל כבר בכמה ארצות מתקדמות.
ראה:

על ארגונים העוסקים בנושא מיתה בכבוד ראה:
  • זכותו של אדם  שלא יאריכו את חייו באמצעים מלאכותיים, קיימת כיום  (1.6.14) בחוק החולה הנוטה למות - הנה שלב חשוב בזכות האדם על חייו וכבודו, אך אין די בו.  גם הימנעות  מערכת הרפואה, על פי רצון החולה,  להאריך את ימיו באמצעים מלאכותיים, עדיין חושפת אותו לתהליך ארוך מלא מכאובים קשים, עד שהוא נפרד מעמנו והולך לעולם שכולו טוב.

יש חולים במצב קשה, חסר תקווה אך מלוא יסורים, המבקשים  לסיים את חייהם.  האפשרויות שעומדות כיום בפניהם הנה התאבדות טראומתית, לחולה ובעיקר למשפחתו, או נסיעה לשוייץ שהיא המדינה היחידה המאפשרת לזרים במצב סופני, לשים קץ לחייהם באופן מסודר וממוסד.

גם אם  תחקק התוספת לחוק ותתאפשר בישראל מיתת חסד, בסיוע רפואי פסיבי, יש להניח כי רבים מהחולים הסופניים, אולי רובם,  לא ישתמשו באפשרות  הניתנת להם, לקצר את חייהם ולשים סוב לסבלם.  רובם, ירצו להאחז בחיים, ולהאריך את שהותם בין בני משפחותיהם.  אך עצם קיום האפשרות השמורה לחולה הסופני, לשים קץ לסבלו, לפי החלטה שלו, שאינה ספונטנית, אלא דורשת שיקול דעת תוך ייעוץ רפואי חיצוני, היא כשלעצמה, יש בה הקלה עצומה  למספרים הגדלים והולכים של חולים במחלות  חסרות תקווה לריפוי, ואשר הם הגיעו למצב סופני, בו הרפואה מרימה ידיים ומשאירה אותם לגורלם המיוסר, תוך ניסיונות להקלה גרידא של מכאוביהם הקשים.

בארצות הברית, ישנן 4 מדינות המאפשרות מיתת חסד, בה החולה הסופני בכפוף לכמה כללים מחמירים, מקבל סיוע פסיבי כדי לשים קץ לחייו.  המודל הנהוג במדינת אורגון במערב ארצות הברית, הוא המודל אותו מבקשים לאמץ בישראל. למרות  'חוק החולה הנוטה למות' שיש בו פריצת דרך בסיסית בתחום הרגיש,  עדיין  מדינת ישראל  עדיין אינה מאפשרת לאדם, החולה במחלה סופנית, לקבל לידיו כדורים מתאימים ולהביא את סבלו לידי סוף, בלא שהדבר ייחשב התאבדות ובלא שהרופא המסייע בכתיבת המרשם,  ייחשב כמי שעובר עבירה פלילית.   נושא רגיש וחשוב זה, מטופל כיום בידי כמה חברי כנסת  וגופים שונים ונקווה כי הם יגיעו לשינוי החוק תוך זמן סביר. רק שלא נזדקק לכך.
בינתיים  (1.3.14)   'חוק החולה הנוטה למות' , מאפשר לאדם אשר חתם על 'צוואה בחיים',  לזכות בכך, שרצונו יכובד ואם הוא חולה סופני, חייו לא יוארכו באמצעים מלאכותיים כמו : הנשמה, הזנה בזונדה, דיאליזה תמידית  וכו'.   במצב של מספר מחלות סופניות,  מצב זה של מוות טבעי, כרוך עדיין ביסורים הנמשכים לעתים שבועות ארוכים או חודשים.  אין ספק כי מבחינה מוסרית, זהו  אינו פתרון הומני לאלה הנמצאים במצב סופני ורוצים לשים קץ לסבלם שלא בדרך התאבדות  מבעיתה, המותירה צלקת על המשפחה, אלא בדרך הומנית, רפואית, מסודרת ולא מכאיבה.
  • אדם יסודו מעפר   /  וסופו לעפר,
  • בנפשו יביא לחמו,  / משול כחרס הנשבר
  • כחציר יבש וכציץ נובל / כצל עובר וכענן כלה
  • וכרוח נושבת וכאבק פורח  / וכחלום יעוף  !
מתוך התפילה 'ונתנה תוקף' -  ר' אמנון ממגנצא

ישנם  רבים  בחברה המערבית ובעיקר בין היהודים,  אשר הדיון או שיחה על מוות היא בבחינת טאבו עבורם. עם זאת שכלול הטכנוגלוגיות הרפואיות המאריכות חיים, תוך הגדלת התקופה בה איכות החיים מידרדרת או אפילו הופכת לסבל בלתי נסבל מביא לכך כי  הולכת וגוברת ההכרה אצל רבים, כי  אדם צריך לדאוג לכך, כי לא רק חייו יהיו נינוחים וטובים, אלא גם סופו, יהיה מכובד וללא יסורים.
למרות שידעתי על חברים לא מעטים, שחתמו מה שקרוי, 'צוואה בחיים',  לא  סברתי כי גם עלי לעשות משהו בקשר לכך.  הייתי במלוא אוני, עברתי את גיל 74 וחשבתי כי הבעייה ממני והלאה. משלקיתי בסרטן  הלבלב, עברתי ללא היסוס את הניתוח הקשה הקרוי 'וויפל', בו הוצא ממני חלק מהלבלב. קבלתי טיפולים כימותרפיים וחזרתי לאיתני, כשאני נהנה מחיי וממשיך בטיולים ובמאבקים  נגד עוולות השלטון וגופים גדולים נגד האזרחים. בינתיים (ספטמבר 2014), הסרטן האלים חזר. תקוותי נכזבה, עכשיו עלי להתמודד עם ההווה ועם הצפוי בקרוב וכך, הוראות חוק החולה הנוטה למות, ובמיוחד התיקון המיוחל בו תהיה לי האופציה לשים סוף לחיי באופן מכובד ולא אלים, חשובה לי כמו אוויר לנשימה.
ראה:
תוחלת החיים התארכה מאד בשנים האחרונות,  וישראל הנה אחת הארצות המתקדמות בעולם בתחום תוחלת החיים, שהגיעה לאחרונה ל 79.9. שנים אצל גברים ו – 83.6 שנים אצל גברים.  על משמעות תוחלת החיים לעומת שנות חיים איכותיים,  והקשר של הנתון הסטטיסטי המעודד לגבי  איכות חיינו לעת סתיו, ראה:
  • תוחלת החיים

title Filter     מספר מאמרים 
# כותרת מאמר
1 9.6.14 הממשלה אישרה אתמול את חוק מיתת החסד שיעבור לחקיקה
2 גופים פעילים - הזכות למות בכבוד
3 חוק החולה הנוטה למות - הנחיות רפואיות מקדימות
4 מוות של חסד -
 

השלטון - שלוחותיו

רשויות מקומיות

price of microsoft expression web 
windows 7 price 
http://www.flyrnai.org/dbimg/R...ro-for-mac 
http://www.flyrnai.org/dbimg/R...s-xp-cheap 
rosetta stone dutch buy 
levitra billig viagra generika online kaufen viagra pharmacie france cialis lääke comprar viagra pela internet
sildenafil citrate 100mg dosage does kamagra work on women where can i get kamagra cost of sildenafil 100mg viagra without prescription in australia
levitra generic canada sildenafil dosage where to buy levitra online how much is viagra in australia internet viagra pharmacy